Ihminen makaa riippumatossa keskellä metsää

Lomaile, palaudu ja ennen kaikkea nauti

No olipas kevät. Tuttu arki muuttui rytinällä ja nyt taitaa muuttua lomakin. Meillä on takanamme tiiviit kuukaudet uuden opettelua, arjen jonglöörausta ja työn muuttuneita kuormitustekijöitä. Samalla muuttui myös se, mistä saamme voimavaroja ja miten palaudumme.

Työn arki on kuluneina kuukausina pakkautunut täyteen “kuin märkä betoni”, kuten kolmunisti Merituuli Saikkonen kirjoitti Helsingin Sanomissa 8.6.2020. Täyteen pakatut päivät rullaavat virtuaalipalaverista toiseen, joiden aikana hoidetaan myös perheen velvoitteet ja usein unohdetaan tauot. Työpäiviin oleellisena osana kuuluneet mikrotauot, virkistävät hetket työkavereiden kanssa ja työstä irrottautumiseen kuuluneet siirtymäriitit loistavat poissaolollaan. Monet meistä kokevat olevansa jo valmiita lomalle. Ja lomien jälkeen odottavat taas uudet kiireet ja uusi arki, joten palautuakin pitäisi. Mutta miten?

Onko palautuminenkin peruttu?

Meillä monella lomarutiineihin on kuulunut irrottautuminen työstä ja arjesta matkustamalla uusiin maisemiin ja nyt se ei taida olla mahdollista. Erilaiset perhejuhlat, festivaalit ja kesätapahtumat ovat luoneet vaihtelua lomaan, mutta nekin on pitkälti kalentereista pois pyyhitty. Työpsykologian alalla on jo pitkään tutkittu palautumista, lomailua ja sitä, mikä tekee niistä toimivia. Yllättävää kyllä, se ei ole loman kesto, vaan sen sisältö.

Yleisesti ottaen lomalla koettu tyytyväisyys on tutkimustiedon valossa sidoksissa elämäntyytyväisyyteen, työtyytyväisyyteen ja käänteisessä suhteessa työuupumukseen. Loma-aikoina kannattaisi välttää työhön liittyviä negatiivisia ajatuksia tai ikävien työasioiden pyörittelyä mielessä, koska sillä näyttää olevan negatiivinen vaikutus myös loman jälkeiseen hyvinvointiin työssä.

Palauttavaan lomailuun kuuluu rentoutuminen, nautiskelu ja työstä irrottautuminen ajatuksen sekä käytännön tasolla. Lepo on tärkeää, ja tutkimusten mukaan ihmiset nukkuvat sekä pidempään että laadukkaampaa unta loma-aikoina. Aktiivisista lomanaikaisen palautumisen keinoista tärkein on itselle mieluisa, riittävän haastava ja taitoa vaativa sekä parhaimmillaan sosiaalinen tekeminen. Harrastukset nousevat siis tärkeään rooliin ja tukevat loman jälkeenkin mitattua palautumisen kokemusta ja hyvinvointia.

Oman näköinen loma

Tässähän tulee paineet lomailla mahdollisimman tehokkaasti, täydellisesti ja tehdä palautumisestakin suoritus. Jokaisen meidän tarpeet ovat kuitenkin lomaillessakin yksilöllisiä. Pitäisikin löytää itselle sopiva kombinaatio aktiivisen ja passiivisen palautumisen keinoja ja muistaa nautiskella tietoisesti näistä molemmista.

Tietoinen nautiskelu vahvistaa lomailun suotuisia vaikutuksia. Mieti siis mitä juuri sinä tarvitset ja rakenna joustavasti ja omaa itsetuntemustasi hyödyntäen juuri sinulle sopiva loma niissä raameissa, jotka sinulla on käytössäsi. Irrottaudu, lepää, nautiskele ja haasta itseäsi sopivasti. Tee jotain niin kiehtovaa, että se vie sinut mukanaan!

Hyvää ja palauttavaa lomaa koko LaaS-tiimin puolesta!