Referenssit – Fonecta

LaaS vauhditti Suomen suurimman markkinoinnin palvelutalon uuteen hyvinvoinnin ja työtyytyväisyyden aikakauteen

Avaimet itseohjautuvuuden ja työntekijäkokemuksen edistämiseen

Fonecta on pitkään panostanut johtamismalliensa kehittämiseen ja se näkyi esimiestyön hyvässä laadussa. Seuraava askel oli lähteä edistämään organisaation itseohjautuvuutta. Samaan aikaan Fonectalla vietettiin Asiakkaan Vuodeksi nimettyä teemavuotta. Henkilöstöjohtamisen puolella tämä tarkoitti panostusta talon sisäisten asiakkaiden työntekijäkokemukseen. LaaS vastasi luontevasti molempiin tarpeisiin.

Suomen suurin
markkinoinnin palvelutalo

Noin 300 työntekijää

Toimipisteitä viidellä paikkakunnalla

“Laas antaa henkilöstöllemme mahdollisuuden hyödyntää työkavereiden osaamista ja käyttää omaa osaamista mahdollisimman monipuolisesti.”

LaaS sai Fonectalla nimekseen Kipinä

Wellness Manager Päivi Rajalan lisäksi LaaSin käyttöönottoa oli valmistelemassa 6 hengen Kipinä-tiimi. Tiimissä on mukana viestinnän asiantuntijan lisäksi yksi edustaja jokaiselta viideltä paikkakunnalta. Kun mukaan haettiin vapaaehtoisia kehittämään unelmien työpaikkaa, tiimiin ilmoittautui niin paljon ehdokkaita, että valinta tehtiin arpomalla.

“LaaS koettiin meillä heti niin hienoksi jutuksi, että se haluttiin saada kerralla kaikkien ulottuville. Kiersimme kaikilla paikkakunnilla esittelemässä Kipinää ja keräämässä palveluideoita ja palveluntarjoajatoiveita, joita tulikin lähes 1000. Kun LaaS lanseerattiin, palaute oli heti valtavan innostunutta ja ensimmäiset tilaukset tulivat muutaman tunnin sisällä.”

“Hyvin monet niistä asioista, jotka luovat erinomaista työntekijäkokemusta, löytyvät LaaSista. Osaamisen kehittämiseen ja hyvinvointiin tarjotaan yksilöllistä tukea ja työntekijät pääsevät itseohjautuvasti valitsemaan millaista tukea he tarvitsevat milloinkin. Samalla LaaS tukee myös hiljaisen tiedon siirtymistä sekä yhteisöllisyyden rakentumista vahvistamalla tukiverkkoja, verkostoja ja tiedonkulkua meidän eri toimipisteiden välillä. Laas antaa henkilöstöllemme mahdollisuuden hyödyntää työkavereiden osaamista ja käyttää omaa osaamista mahdollisimman monipuolisesti.”

“Käyttöönotossa kaikki osui kohdalleen: tiedotuksen ja lanseerauksen toteutus ja ajoitus onnistui hienosti, henkilöstö koki Kipinän ja palveluvalikoiman omakseen ja palveluntarjoajat olivat sisäistäneet roolinsa hyvin. Toisin kuin yleensä uusien työkalujen kanssa, mitään teknisiä haasteita ei myöskään ollut. Ei olisi voinut paremmin mennä.”

Kipinöivää arkea

LaaSiin siirrettiin jo olemassa olevia sisäisiä työelämätaitoihin ja osaamiseen liittyviä valmennuksia ja tuotiin kokonaan uusia hyvinvoinnin ja vapaa-ajan sisältöä. Mukana on myös Fonectan palvelutarjoomaan, itsensä johtamiseen ja työkaluihin ja järjestelmiin liittyviä palveluja. Yksi palvelukategorioista on Jututa johtoa, jonka alta löytyvän Jakkupukulounas-palvelun kautta voi tilata johtoryhmän kylään omalle toimistolle. 

Samalla kun palveluiden valikoima laajeni, tukikanavat tulivat lähemmäs työntekijöitä ja ne olivat paremmin näkyvillä ja saavutettavissa. Myös palveluntarjoajille tehtiin selväksi, että tehtävä ei ole taakka ja rooliin oli helppo hypätä sisään LaaS-valmentajien vetämän työpajan avulla.

“Suurin osa meidän palveluista on oman henkilöstön tarjoamia ja ne voidaan toteuttaa nopeasti oman työn ohella ilman sen kummempia valmisteluja. Tarkoitus ei ole rakentaa maailmaa kerralla valmiiksi, vaan sytyttää palveluiden käyttäjissä kipinä. Sekä palveluiden tilaajat että tarjoajat ovat olleet tyytyväisiä.”

Lanseerausvaiheessa Kipinästä löytyi 30 palvelua. Nykyään palveluita on yli 80 ja niitä tilataan tasaiseen tahtiin. Uusia tilauksia tulee joka päivä keskimäärin 2,8 kappaletta. 

“Yhteistyö Vincitin LaaS-tiimin kanssa on ollut hirveän joustavaa ja helppoa. Hommat toimivat, yhtään katteetonta lupausta ei ole annettu ja kaikki kehitysideat on otettu vastaan. Odotamme innolla myös LaaSin tulevia toiminnallisuuksia ja muutosmatkan jatkamista eteenpäin.”

“Aktiivinen käyttö ja suusta suuhun suosittelu kertoo LaaSin helppoudesta ja käyttäjäystävällisyydestä. LaaS-palvelut tuovat avun niin lähelle ja tilaamisen kynnys on niin matala, että se aktivoi sellaisetkin ihmiset, jotka eivät muuten tulisi pyytäneeksi apua hankalissa asioissa tai viitsisi vetää hihasta  kiireisiltä vaikuttavia ihmisiä. LaaS antaa luvan kysyä apua ja mahdollisuuden päättää itse, millaista tukea minä tarvitsen onnistuakseni työssäni.”